Jumat, 02 Maret 2012

Tribulus

Tribulus termasuk tumbuhan subtropika yang berasal dari kawasan Mediteranian yang kemudiannnya berkembang ke seluruh dunia. Buah dari tumbuhan tribulus sangat keras dan berduri tajam. Apabila ia matang/tua buahnya berwarna coklat muda, bulat dan berdiameter 1 cm.Tribulus diyakini mampu menambah kejantanan lelaki dengan cara meningkatkan kadar hormon testosteron dalam tubuh. Testosteron sendiri adalah hormonyang berperanan penting dalam pertumbuhan otot sebagai simbol keperkasaan. Kadar testosteron dalam tubuh yang rendah dapat menimbulkan gejala-gejala penurunan fungsi seksual diantaranya penurunan libido atau ghairah seksual dan ejakulasi dini

Beberapa khasiat Tribulus antara lain

    Penurunan Tekanan darah, migrain / pusing dan nyeri haid
    Dari hasil uji klinikal penderita tekanan darah sistole diatas 170 mmHg, saponin tribulus terrestis mampu menurunkan tekanan darah lebih dari 40 mmHg sebanyak 80% penderita. Efek anti migran/pusing disebabkan mekanisme ICP (Intracaverous presser). ICP ini berfungsi melancarkan darah keseluruh tubuh dan merehatkan otot. Hal ini sangat tepat bagi penderita migrain/pusing kerana gangguan peredaran darah. Saponin mampu membantu menjaga keseimbangan hormon estrogen dan progesteron serta melenturkan otot kewanitaan sehingga berguna bagi wanita yang nyeri haid kerana gangguan hal tersebut.
    Penurunan Kadar Gula Darah (Diabetes) dan Kolesterol
    Penelitian terhadap efek hipoglikemik, saponin mampu menurunan kadar 26% sampai 40% kadar gula serum. Saponin Tribulus terrestis mampu menurunkan kolesterol serum.
    Efek Aprodisiak, ghairah seksual & stamina tubuh
    Protodioscin dalam tubuh menjadi Dehidroepiandrosteron (DHEA) yang merupakan bahan dasar pembentuk hormon testosteron. Disamping itu protodioscin juga meningkatkan hormon luteinizing melalui mekanisme ICP. (DHEA) dan luteizing berperanan penting dalam meningkatkan kualiti dan ketahanan seksual laki-laki. Di negara Eropah ia digunakan untuk menguatkan otot dan mempertahankan stamina para atlet di kejuaraan Olimpia.
    Furostanol merangsang kelenjar androgen di hipotalamus sehingga hormon sex menjadi lebih terlatih dan selalu aktif.

Tribulus sekarang telah menjadi ubat herbal untuk menguatkan otot, stamina dan masalah seksual (ghairah, impotensi, ejakulasi dini, dan sukar mendapat anak) di negara Eropah, Timur Tengah, dan Asia, disamping manfaat-manfaat lainnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar